![]() |
|
“Nederlanders beschermen tegen huidkanker. Daar zetten wij ons graag voor in”, vertelt Ed van de Weerd, voorzitter van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD). Daarom ondertekende hij, namens koepelorganisatie CBD, op 17 februari het Zonvenant: een initiatief van het Nationaal Huidfonds. Hiermee zet de drogistenbranche het thema zonbescherming actief op de agenda. Met als doel meer bewustwording over de gevaren van de zon en betere bescherming tegen huidschade en huidkanker.
Jaarlijks krijgen bijna 80.000 mensen in Nederland de diagnose huidkanker, en er sterven ongeveer 1.000 mensen aan deze ziekte.* Huidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker in Nederland. Daarbij groeit het aantal diagnoses in Nederland harder dan in andere Europese landen. Ed van Weerd: “Om de explosieve groei van huidkanker tegen te gaan, is verandering van zongedrag van het allergrootste belang. En daar speelt goede voorlichting een belangrijke rol in. Als koepelorganisatie van alle drogisterijen in Nederland verbinden we ons dan ook graag aan het Zonvenant en gaan we actief bijdragen aan het vergroten van de kennis over de juiste wijze van zonbescherming en daarmee het voorkomen van huidkanker.”
De gewenste verandering van zongedrag is samen te vatten in drie eenvoudige maatregelen die iedereen kan toepassen: weren, kleren en smeren. Dit betekent de schaduw opzoeken, bedekkende (UV-werende) kleding dragen (lange mouwen, zonnehoed en zonnebril) en de onbedekte huid insmeren met zonnebrandcrème met minimaal factor 30 met UV-A-filter.
Ed van Weerd: “De meeste Nederlanders kopen hun zonnebrandcrème bij de drogist. In onze ruim 2.500 winkels komen wekelijks zo’n vijf miljoen Nederlanders over de vloer en online zijn we ook sterk vertegenwoordigd. Daarbij zijn wij een zelfzorgspecialist met de Groene Plus: gecertificeerde drogisterijen en webshops die onder andere staan voor deskundig advies over zelfzorg. Drogisterijmedewerkers worden uitgebreid geschoold, ook in het geven van het juiste advies over zonbescherming. Ons scholingsmateriaal is door de samenwerking met het Huidfonds uitgebreid met de laatste wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen op dit gebied. Zodat mensen bij de drogisterijwinkels en webshops het juiste advies krijgen en leren om veiliger met de zon om te gaan.”
Zonverbranding op jonge leeftijd is de belangrijkste risicofactor voor de gevaarlijkste vorm van huidkanker (het melanoom) op latere leeftijd. Daarom is juist ook zonbescherming voor kinderen van het grootste belang. Door zoveel mogelijk organisaties te betrekken bij het Zonvenant wil het Huidfonds de explosieve groei van huidkanker een halt toe roepen.
Het Zonvenant van het Nationaal Huidfonds is een intentieverklaring waarbij organisaties zich verbinden om gedurende minimaal 3 jaar actief bij te dragen aan het voorkomen van huidkanker. De missie van het Huidfonds is om hiermee Nederlanders bewuster, verstandiger en daarmee veiliger met de zon om te laten gaan. In zes maanden tijd zijn er al ruim 130 organisaties aangesloten.
* bron: IKNL cijfers 2024/ CBS
meer...
Nederlandse Vereniging voor Heelkunde tekent Zonvenant
meer...
Schoonheidssalon Mooi in Lexmond heeft in juni vorig jaar een prachtige mijlpaal bereikt met de opening van hun nieuwe pand, compleet met drie moderne behandelcabines.
“Iedere operatie die we voorkomen is winst”, stelt Inger Schipper, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Heelkunde (NVvH).
In 2024 onderzocht het Huidfonds in samenwerking met de Universiteit van Maastricht het kennisniveau over en het vertonen van zonveilig gedrag in Nederland.