![]() |
|
In 2024 onderzocht het Huidfonds in samenwerking met de Universiteit van Maastricht het kennisniveau over en het vertonen van zonveilig gedrag in Nederland. Wat blijkt? Op basaal niveau is de nodige kennis aanwezig, maar bij doorvragen worden kennishiaten zichtbaar. Ook zien we dat kennis nog niet altijd leidt tot het gewenste gedrag. De cijfers hieronder laten dat zien.
Maar dit sluit niet aan bij de volgende cijfers:
Bij onvoldoende zonbescherming:
Meer dan de helft van de ondervraagden weet dus met zijn of haar verstand wel dat de kans op het krijgen van huidkanker zeer groot is bij onvoldoende zonbescherming. Maar slechts een derde van de mensen heeft het gevoel dat het hen ook werkelijk kan overkomen. Het gevoel ‘mij overkomt het niet’ overheerst nog.
De landelijke publiekscampagne 2025 richt zich dan ook op het vergroten van de risicoperceptie. Daarnaast blijven we natuurlijk inzetten op de kennishiaten, waarvan de belangrijkste gaan over de zonkracht namelijk:
Bij het verhogen van de risicoperceptie is het van belang dat mensen ook weten wat ze moeten doen om de kans op huidkanker te verkleinen én dat ze dat zelf ook makkelijk kúnnen doen: Weren, Kleren en Smeren. De campagne is volop in ontwikkeling, we houden je op de hoogte.
Tijdens het eerste kennisevent van het Zonvenant tekende onder andere Willem Looije namens De Haagse Hogeschool het Zonvenant.
Afgelopen jaar heeft Huidpraktijkshop zich opnieuw ingezet om geld in te zamelen voor het Huidfonds en met een geweldig resultaat!
Toen Oda Terwindt onlangs 80 jaar werd en een prachtig feestje gaf voor al haar dierbaren, wilde zij geen cadeaus voor haar verjaardag.