Invloeden op de huid – Zonlicht

Zonlicht

Zonlicht kan zowel een positieve als een negatieve invloed hebben op de huid. De UV-stralen zorgen voor aanmaak van vitamine D, wat goed is voor onze botten, maar UV-straling kan ook het ontstaan van huidkanker bevorderen of een zonneallergie veroorzaken.

Zonkracht

Met de zonkracht word de hoeveelheid UV-straling bedoeld die de aarde bereikt. De zonkracht is er dus altijd, de ene dag sterker dan de andere. Het wordt aangeduid met een cijfer, waarbij 1 staat voor een zeer zwakke zonkracht en 10 voor een zeer sterk.. Er zijn vier factoren te onderscheiden die deze zonkracht bepalen.

Hoogte van de zon

Ten eerste de hoogte van de zon, hoe hoger deze staat, hoe sterker de zonkracht. Dit heeft te maken met de ozonlaag, deze filtert namelijk de UV-straling. Hoe hoger de zon staat, hoe korter de weg door de atmosfeer, hoe minder er wordt gefilterd. Bij een lagere stand van de zon wordt er meer straling gefilterd, doordat de weg door de atmosfeer langer is. In de winter staat de zon erg laag, vandaar dat de zonkracht dan minder sterk is.

Bewolking

Op een bewolkte dag is de zonkracht lager: de UV-straling moet moeite doen om door het dikke pakket van wolken heen te dringen. Soms kan bewolking ook verraderlijk zijn, namelijk wanneer deze gebroken is. Dan schijnt de zon dus direct op de aarde, en is er weerkaatsing mogelijk aan de zijkant van de wolken.

Weerkaatsing

Bij weerkaatsing van de UV-stralen neemt de zonkracht in sterkte toe. Situaties waarbij dit kan gebeuren zijn op het water, zand en sneeuw. Het is dus belangrijk jezelf goed te beschermen op het strand, maar ook bij winter- of watersport.

Dikte Ozonlaag

De ozonlaag beschermt ons tegen de schadelijke UV-straling, doordat het zonlicht wordt gefilterd daalt de kracht hiervan. Hoe dikker de ozonlaag, hoe meer bescherming.

UV-straling

Er zijn drie verschillende soorten UV-straling. UVA, UVB en UVC. Het zonlicht dat onze aarde bereikt bestaat voor ongeveer 95% procent uit UVA-straling. Je verbrandt er niet door, maar het dringt wel diep in je huid waar het schade aanricht aan je DNA. UVA zorgt er ook voor dat je huid veroudert.

UVB is de variant die ervoor zorgt dat je huid verbrandt als je je niet goed beschermt tegen de zon. Het zorgt ook voor de aanmaak van vitamine D. Deze vitamine zorgt samen met calcium voor sterke botten.

Zonlicht en je huidtype

Je huid beschermen tegen de zon is ontzettend belangrijk, het is aan te raden genoeg zonnebrand te blijven smeren. Maar hoe kan het dat de één niet verbrand en de ander juist zeer snel rood wordt? Dit heeft te maken met je huidtype; je huidtype is erfelijk bepaald. De Amerikaanse dermatoloog Thomas B. Fitzpatrick maakte hiervoor een standaard schaal, op basis van hoe gevoelig iemand is voor de ultraviolette straling van de zon en de mate hoe snel iemand verbrand. Hier zijn zes huidtypen uitgekomen. Ben je benieuwd?

Lees meer over welk huidtype je hebt en welk zonadvies bij jouw huidtype hoort.

De zon en jonge kinderen

Een babyhuid heeft nog geen beschermend pigment, daarom is het beter een baby in het eerste levensjaar uit de zon te houden. Laat daarna het kindje rustig wennen aan de zon en smeer het huidje goed in met zonnebrandcrème, met een hoge factor. Smeer kinderen het liefst een half uur voordat ze de zon ingaan in. Smeer royaal een dikke laag crème – om de twee uur – want een dunne laag houdt het UV-licht minder goed tegen. En neem ook de oren mee bij het insmeren!

Houd kinderen tussen 11.00 en 15.00 uur uit de zon, deze is dan op zijn sterkst. Het is slim om je kind zonwerende kleding aan te doen, dan weet je zeker dat ze niet verbranden. Denk ook aan een petje of hoedje.

UV-straling is niet alleen maar slecht: het is de bron van vitamine D. Een tekort aan deze vitamine kan de botgroei bij kinderen afremmen. Zonlicht op gezicht en handjes levert voldoende vitamine D op, extra zon is niet nodig.

Meer informatie over de effecten van de zon

Huidkanker
Chronische polymorfe lichtdermatose (zonneallergie)