Zonadvies op Maat

Het is heerlijk om te genieten van de zon, maar ook belangrijk om de huid goed te beschermen. Zeker omdat huidkanker steeds vaker voorkomt in Nederland. Meestal is huidkanker een gevolg van te grote blootstelling aan ultra violette (UV) straling van de zon. Als je huid verbrandt is deze beschadigd. Verstandig zonnen is nodig om zonschade te voorkomen. De weersomstandigheden verschillen van dag tot dag en geen enkel persoon heeft dezelfde huid. Daarom is het Zonadvies op Maat gemaakt. Met deze online widget weet jij altijd hoe je jezelf het beste kunt beschermen tegen de zon op iedere plek in Nederland. Dus of je nu gaat zwemmen in het IJsselmeer, wandelen op de hei in Hilversum, hardlopen of fietsen in de stad van Breda: raadpleeg de widget en je weet waar je aan toe bent!

Bekijk hier de video: Hoe werkt de widget?

Dit Zonadvies op Maat is met uiterste zorg samengesteld voor volwassenen in Nederland met een gezond functionerende huid. Wij adviseren je om onderstaande informatie door te nemen.

Beschermen in de zon is niet alleen smeren

De meeste mensen smeren met zonnebrandcrème. Maar je huid beschermen kan ook op andere manieren. Zo is het ook belangrijk om regelmatig de schaduw op te zoeken, de onbehaarde hoofdhuid te beschermen met een hoed of pet, je ogen met een UV-werende zonnebril en je huid met (UV-werende) kleding.

Over UV-straling en zonkracht

Er zijn drie soorten UV-straling: UV-A, UV-B en UV-C. UV-C bereikt de aarde niet. UV-A is het hele jaar door aanwezig, terwijl UV-B vooral actief is gedurende de zomermaanden. Teveel UV-A zorgt voor huidveroudering (A van aging) en vermindert de elasticiteit van de huid, waardoor rimpels ontstaan. Verbranding van je huid komt vooral door UV-B (B van burning). UV-straling kan huidkanker veroorzaken. Het is daarom belangrijk verantwoord om te gaan met de zon. De zonkracht is afhankelijk van de hoogte van de zon, de dikte van de bewolking, de mate van weerkaatsing, bijvoorbeeld van water, en de dikte van de ozonlaag. De hoeveelheid UV-straling hangt dus niet af van de temperatuur. Daarnaast gaat UV-A-straling zelfs door glas heen. UV straling wordt uitgedrukt in UV-kracht, ook wel de UV-index genoemd. Lees ook over de zonkracht op de site van Weerplaza.

Advies op maat: jouw huidtype en de zon

Jouw huidtype zegt veel over hoe goed je tegen de zon kunt. Als je een hele lichte huid hebt dan verbrand je snel, hoe donkerder je huid hoe minder snel je verbrandt. Dit heeft te maken met de hoeveelheid pigment die je huid aanmaakt. Maar ook als je niet (snel) verbrandt zoals bij de donkerdere huidtypen, heeft UV-straling een effect op je huid. Denk bijvoorbeeld aan versnelde huidveroudering.

Welke verschillende huidtypen zijn er eigenlijk? De Amerikaanse dermatoloog Thomas B. Fitzpatrick maakte voor volwassenen een standaardschaal, op basis van gevoeligheid voor de UV straling van de zon en de mate hoe snel iemand verbrandt. Hier zijn zes huidtypen uitgekomen. Deze huidtypen zijn de basis die wij gebruikt hebben voor het Zonadvies op Maat. Lees hieronder welk huidtype je hebt en welk zonadvies daarbij hoort.

Huidtype 1: Lichte huidskleur, je huid verbrandt heel snel en wordt niet bruin

Je bent iemand met een ivoorwitte tot zeer lichte huid. Grote kans dat je van nature rood of lichtblond haar hebt, lichte ogen en meerdere sproeten. Je huid is zeer gevoelig voor de zon, hier moet je dus op bedacht zijn.

Klik op het Huidtype 1 plaatje om meer zonadvies te krijgen voor jouw huidtype.

Huidtype 2: Lichte huidskleur, je huid verbrandt snel en je bruint minimaal

Jouw huid is gevoelig voor de zon. Je haarkleur kan van nature blond tot donkerblond zijn.

Klik op het Huidtype 2 plaatje om meer zonadvies te krijgen voor jouw huidtype.

Huidtype 3: Lichte huidskleur, je huid verbrandt matig en bruint gemiddeld

Je verbrandt soms en je bruint soms. Het kan goed zijn dat je donkerblond tot bruin haar hebt.

Klik op het Huidtype 3 plaatje om meer zonadvies te krijgen voor jouw huidtype.

Huidtype 4: Getinte huidskleur, deze huid verbrandt af en toe en bruint gemakkelijk

Je hebt een huid die niet zo snel verbrandt. Je hebt een natuurlijk getinte huid, donker haar en donkere ogen.

Klik op het Huidtype 4 plaatje om meer zonadvies te krijgen voor jouw huidtype.

Huidtype 5: Bruine huidskleur, deze huid verbrandt zelden en bruint gemakkelijk

Je huid bruint intensief. Je bent donker getint en hebt donker haar en donkere ogen.

Klik op het Huidtype 5 plaatje om meer zonadvies te krijgen voor jouw huidtype.

Huidtype 6: Donkere huidskleur, deze huid verbrandt zelden tot nooit en is donkerbruin of zwart

Je huid is erg goed bestand tegen de zon en heeft donker tot zwart pigment.

Klik op het Huidtype 6 plaatje om meer zonadvies te krijgen voor jouw huidtype.

 

De werking van zonnebrandcrème

Zonnebrandcrème zorgt ervoor dat schadelijke UV-straling je huid niet beschadigt en zorgt ervoor dat de huid niet (te) snel veroudert. De chemische stoffen die in de crème zitten zorgen er dus voor dat het middel werkt. Zonnebrandcrème vind je in veel verschillende vormen: als crème, olie, (lippen)stick of spray. Hoe lang zonnebrandcrème werkt hangt o.a. van het gebruik en de SPF af. De Sun Protection Factor (SPF) wordt ook wel de zonbeschermingsfactor genoemd. Het is belangrijk om een zonnebrandcrème dik genoeg in te smeren. Dit is belangrijk omdat de zonnebrandcrème anders niet goed werkt en je alsnog kunt verbranden. Teveel smeren is niet mogelijk.

Verschil tussen SPF 30 en SPF 50

Binnen het Zonadvies op Maat is de maximale zonbeschermingsfactor die geadviseerd wordt SPF 30. Wist je dat er tussen SPF 30 en SPF 50 niet zo`n groot beschermingsverschil zit? Een SPF 30 biedt 96,6% bescherming en een SPF 50 biedt 98% bescherming tegen UV-straling. 100% bescherming tegen UV-straling door middel van zonnebrandcrème bestaat niet. Omdat het verschil tussen SPF 30 en SPF 50 zo klein is adviseren we in het Zonadvies Op Maat SPF 30. Als je het fijn vindt kun je natuurlijk een hogere SPF gebruiken, maar het gaat er vooral om dat je dik genoeg smeert met zonnebrandcrème.

Zonbescherming en vitamine D

Vitamine D is belangrijk voor je. Het wordt aangemaakt in je huid onder invloed van UV- straling. Op zonnige dagen is de kans op een vitamine-D-tekort erg klein, ook als je jezelf al insmeert met zonnebrandcrème voordat je naar buiten gaat. Het is op zonnige dagen belangrijker dat je zorgt dat je niet verbrandt.

Over Zonadvies op Maat

Er zijn veel verschillende adviezen over zonbescherming beschikbaar. Het Huidfonds heeft het initiatief genomen om één zonbeschermingsadvies voor heel Nederland te ontwikkelen. Dit is het Zonadvies op Maat. Het advies is ontwikkeld samen met de opleiding Huidtherapie van de Hogeschool Utrecht op basis van literatuuronderzoek. Daarnaast zijn verschillende experts zijn geraadpleegd.

Bekijk hier het interview: https://vimeo.com/432443653

Disclaimer

Het Huidfonds, Hogeschool Utrecht, opleiding Huidtherapie en Weerplaza hebben dit Zonadvies op Maat met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. Er kan echter geen aansprakelijkheid aanvaard worden voor de juistheid, volledigheid en actualiteit. Ook wordt geen aansprakelijkheid aanvaard voor een verkeerd gebruik of verkeerde interpretatie van de informatie in het advies. De informatie beschrijft algemene situaties en trends waar geen gezondheid gerelateerde of medische conclusies voor een individueel geval aan kan worden verbonden. Voor een juiste beoordeling van eigen situatie, dient er een arts of andere professionele hulpverlener te worden geraadpleegd.

Bronnen

Waar zit wat in, Zonnebrand, Bescherm je huid in de zon met een zonnebrandproduct,  door VeiligheidNL en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) Geraadpleegd op 23 mei 2019 op waarzitwatin.nl

Baumann, L. S. (2008). Cosmetic Dermatology: Principles and Practice, Second Edition: Principles & Practice (2e ed.). London, United Kingdom: McGraw-Hill Education.

RIVM (december 2014). KIR-nano signaleringsbrief, jaargang 5, nummer 3. Geraadpleegd op 22 april 2019 op rivm.nl

KWF (2009). Verstandig zonnen: minder kans op huidkanker. Geraadpleegd op 4 juni 2018 op google.com/search

Schneider, J. (2002). The Teaspoon Rule of Applying Sunscreen. Arch Dermatol, p 838-839.

Scientific Committee on Consumer Safety (2012). Guidance on the safety assessment of nanomaterials in cosmetics.

Signaleringscommissie (2010). De relatie tussen kanker, zonnestraling en vitamine D. KWF Kankerbestrijding, 1-176.

Young, A. R., Claveau, J., & Rossi, A. B. (2017). Ultraviolet radiation and the skin: Photobiology and sunscreen protection. Journal of the American Academy of Dermatology, 76, 100-109.

Zaratti, Piacentini, Guillén, Cabrera, Liley, & McKenzie (2014). Proposal for a modification of the UVI risk scale. Photochemical & Photobiological Sciences, 13(7), 980-5. Geraadpleegd op 4 juni 2018, op pdfs.semanticscholar.org

Integraal Kankercentrum Nederland, Huidkankerdag 20 mei: incidentie agressieve melanomen blijft stijgen (2017) Geraadpleegd op 15 november 2019, op www.iknl.nl/