No Sun Run | kom in de hardloop flow

No Sun Run | kom in de hardloop flow

Je gaat ervoor. Je hebt je ingeschreven voor de No Sun Run (mocht je dat nog niet hebben gedaan meld je dan aan via ons aanmeldformulier) 😉 Je weet waar je voor traint: huidkanker awareness. Voor al die mensen die een geliefde hebben verloren en ál de 60.000 mensen per jaar die huidkanker krijgen. En dan nu nog de laatste stap… de training. Hierbij geven we je 4 tips en motivators om lekker in de hardloop flow te komen.

1. Verminder je stress door buiten te sporten

Merk je, dat je na een dag hard werken moeite hebt om ook nog te gaan trainen? Dan ben je waarschijnlijk niet de enige 😉 Door overdag achter de computer te werken ben je veel met je hoofd bezig geweest. Deze ‘mentale vermoeidheid’ aan het einde van de dag kun je het beste omzetten naar energie door lichamelijk actief te worden. Door je lichaam in beweging te zetten komen je gedachten tot rust en verminder je stress. Uit onderzoek van Essex University blijkt dat stress wordt verminderd door te sporten in de natuur. Dit effect is na 8 weken zichtbaar.

2. Kom in de hardloop flow

8 weken? Zul je denken. Hoe kom je in die hardlooproutine zodat je die 8 weken met gemak haalt en je alle positieve effecten behaald van het buitensporten? Creëer hiervoor een vaste routine. Want wanneer je iedere week of twee keer per week hetzelfde doet, hoef je hier niet meer over na te denken. Je hoeft die beslissing niet telkens opnieuw te maken en daardoor beweeg je zonder dat je erover nadenkt. Zorg ervoor dat er niks is om je tegen te houden, leg bijvoorbeeld vooraf alvast je hardloopkleding klaar en plan het moment in je agenda, stel desnoods een alarm in. Wanneer je net begint met hardlopen, begin dan dan met één keer per week. Wanneer je hierin routine hebt, kun je dit uitbreiden naar 2 keer in de week. Blijf realistisch en bouw het rustig op zodat je het ook vol kunt houden.

3. Krijg meer energie

Trainen kost je in eerste instantie energie, maar het geeft je ook veel energie – als je het goed aanpakt. Wanneer je hebt getraind, voel je eerst de vermoeidheid. Direct na de training heeft je lichaam 48 uur nodig om te herstellen. Na deze herstelperiode is het beste moment om weer te gaan bewegen, omdat je dan op de top van de energie zit die je van de afgelopen training hebt gekregen. Met iedere training maak je je lichaam sterker en krijg je meer energie.

4. Maak het een sociaal event

Een ‘partner in crime’ is vaak een goede stok achter de deur en maakt bewegen leuker, maar ook makkelijker vol te houden! Doe je training samen met een vriend of vriendin en motiveer elkaar. Er zijn ook sites om een maatje te zoeken. Uit onderzoek van The American College of Sports Medicine blijkt dat samen met anderen sporten gezonder is en zorgt dat je langer blijft sporten. Ook haken mensen minder snel af, omdat ze hun sportmaatje niet in de steek willen laten.

Blijf in de flow dus, zien we je de 21ste?

No Sun Run

Bronnen:

Mom in Balance

Voedingscentrum

Anytime fitness