Onderzoek | Bijna helft Nederlanders voelt zich onzeker bij zichtbare huidproblemen

Onderzoek | Bijna helft Nederlanders voelt zich onzeker bij zichtbare huidproblemen

Huidfonds heeft campagne Huidhelden om de acceptatie van de huid die ‘anders’ is te vergroten

Bijna de helft (48%) van de Nederlanders voelt zich minder zelfverzekerd wanneer er iets zichtbaars aan de hand is met hun huid. Dit blijkt uit onderzoek dat Motivaction heeft uitgevoerd in opdracht van het Huidfonds. Met het onderzoek wil het Huidfonds meer inzicht in de psychosociale effecten van huidproblemen. Om de acceptatie van de huid die ‘anders’ is te vergroten heeft het Huidfonds de campagne ‘Huidhelden’ om de verhalen van mensen met een huidaandoening te vertellen.

Karel Slootman, directeur van Motivaction: “Een huidaandoening heeft grote impact en het merendeel van de Nederlanders is zich zeer bewust van de functie van de huid als orgaan.” Jantine van ’t Klooster, directeur-bestuurder van het Huidfonds vult aan: “De huid als orgaan is heel zichtbaar en is dus een groot onderdeel van je identiteit, daarom ervaren veel mensen schaamte bij huidproblemen.”

Uit het onderzoek komt naar voren dat 7 op de 10 Nederlanders het (zeer) belangrijk vindt dat er wordt gewerkt aan meer acceptatie van de huid die ‘anders’ is. Jantine van ’t Klooster: “In Nederland hebben 1,2 miljoen mensen een huidaandoening. Het Huidfonds wil mensen er van bewust maken dat een gezonde huid niet vanzelfsprekend is.” Het Huidfonds heeft daarom de campagne ‘Huidhelden’, waarin verhalen van Nederlanders met een huidaandoening centraal staan. Het Huidfonds wil met deze campagne zorgen voor acceptatie van de huid die ‘anders’ is door mensen met een huidaandoening zelf, maar ook de maatschappij. “De maatschappij moet zich beseffen hoeveel impact het hebben van een huidaandoening heeft op een mensenleven” aldus Van `t Klooster.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 8 op de 10 Nederlanders het (zeer) belangrijk vindt dat de zorg voor mensen met een huidaandoening wordt verbeterd. Het Huidfonds zet zich hiervoor in door samen met huidzorgprofessionals, specialisten, patiëntenverenigingen en mensen met een huidaandoening te zorgen dat er in de huidzorg (nog) beter wordt gekeken naar de mens achter het huidprobleem.

Ook blijkt dat maar liefst 86% van de Nederlanders wil dat huidaandoeningen door middel van voorlichting voorkomen worden. Een belangrijke huidaandoening die voorkomen kan worden is huidkanker. Huidkanker is de snelst groeiende vorm van kanker in Nederland. Het Huidfonds draagt bij aan een huidkankervrije generatie door de zonbeschermingscampagne bij kinderopvanglocaties; de Zonnetjesweek. Door kinderen, hun ouders en/of verzorgers bewust te maken van de nadelen van de zon, wil het Huidfonds ervoor zorgen dat zij op latere leeftijd geen huidkanker ontwikkelen.

Over het Huidfonds

Het Huidfonds is een erkende goede doelen organisatie die het belang van een gezonde huid onder de aandacht wil brengen. ‘Hou van je huid, zorg voor je huid’ is de boodschap die wij uitdragen. Om onze missie te volbrengen hebben we drie belangrijke doelstellingen voor ogen:

• Voorkomen van huidaandoeningen door voorlichting;
• Verbeteren van de zorg voor mensen met een huidaandoening;
• Acceptatie van de huid die ‘anders’ is.

Lees alle verhalen van onze Huidhelden

Vind je het ook zo belangrijk dat het Huidfonds zich inzet voor mensen met een huidaandoening?
Maak het verschil en doneer nu!

Fotografie Huidhelden: Madeleine Sars

Meer informatie

Voor vragen over het onderzoek, neem contact op met Marleen Birkhoff, Marketing Communicatie Manager Huidfonds, marleen@huidfonds.nl

Methode en opzet onderzoek

Dit onderzoek is uitgevoerd door Motivaction te Amsterdam door middel van een kwantitatief onderzoek onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking tussen 18 t/m 80 jaar. Uitgevoerd in Q3 2018. N=514. De respondenten zijn afkomstig uit het StemPunt-panel van Motivaction.

Contactpersoon Motivaction: Katrien Oomen.